Optimera din bil
De flesta nya bilar är idag optimerade från fabrik för att ha en så låg bränsleförbrukning som möjligt men samtidigt ha så hög prestanda som möjligt. Detta går dock att optimera ytterligare när du har köpt en bil. Detta kan göras med hjälp av ett chip som kallas chiptrim. Det innebär att man kopplar en box till bilens motor som manipulerar olika värden i motorn för att ge lägre bränsleförbrukning, men fler hästkrafter. Att optimera sin bil på det här sättet är inte olagligt.
Lura bilens motor med effektoptimering
I praktiken kan nan säga att man lurar bilens motor när man optimerar den med hjälp av en box som manipulerar värdena i motorn. Effekten av detta blir att motorn tror att bränsletillförseln är svagare än vad den egentligen är och skjuter därför till mer prestanda, vilket resulterar i fler hästkrafter. Det finns även andra sätta att trimma eller optimera sin bil utan att lura motorn. Det vanligaste sättet är att byta ut mjukvaran i motorn med ett chiptrim som vi förklarar mer om nedan.
Byt ut motorns mjukvara för högre effekt
Att byta ut mjukvaran räknas mer som att trimma bilen då du faktiskt byter ut något i bilen. Det är ganska stor skillnad på de två alternativen. Vanligast vid byte av mjukvara är att man köper till trimsatser i form av hårdvara som sedan ansluts till bilen för att få högre effekt.
Något som man bör tänka på, som gäller för båda alternativen, är att eftersom bilens effekt förändras så måste man göra en registreringsbesiktning samt få bilen godkänd av biltillverkaren för den nya högre effekten. Tyvärr är det inte helt enkelt att få ett godkännande från biltillverkaren vilket gör det ännu viktigare att överväga trimning eller optimering innan man utför det på sin bil. Ett fåtal biltillverkare som exempelvis BMW erbjuder en egen optimeringstjänst, vilket såklart gör det enkelt att få bilen godkänd.